هوش مصنوعی، برنده قطعی بازار سهام یا تضمین صد درصد سودآوری؟

folder_openاطلاعات عمومی
commentبدون دیدگاه

پیش‌بینی بازار سهام همواره کاری پر چالش برای تحلیلگران بورس بوده است. برای یک سرمایه‌گذاری موفق، سرمایه‌گذاران بایستی بتوانند به‌درستی وضعیت آینده بازار سهام را پیش‌بینی کنند. سیستم‌هایی که پیش‌بینی صحیح و مؤثر انجام می‌دهند، با ارائه اطلاعات مفید به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند. بازار سهام پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد و نوسانات بسیار گسترده و لحظه‌ای به خود می‌بیند. بااین‌حال، با پیشرفت تکنولوژی در دوران مدرن و به‌خصوص توسعه هوش مصنوعی، پیش‌بینی و مدل‌سازی بورس و بازار سهام برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بسیار ساده‌تر از قبل شده است.

هوش مصنوعی، تضمین صد درصد قطعی سودآوری؟

هیچ‌کس نمی‌تواند بازار سهام را با قطعیت کامل و صد درصد پیش‌بینی کند. تاکنون محققان و تحلیلگران بسیاری تلاش کرده‌اند تا بتوانند بازار را با دقت صد در صد پیش‌بینی کنند اما همگی شکست خورده‌اند. اگر هوش مصنوعی می‌توانست همه‌چیز را تا این حد ساده کند، پس باید همه مردم جهان میلیونر باشند! هرچند ممکن است این حرف ما، شما را از موضوع اصلی بحث و اینکه بتوانید با کمک هوش مصنوعی بازار را صد در صد قطعی پیش‌بینی کنید و به سودآوری هنگفت و سریع برسید ناامید و روی‌گردان کرده باشد؛ اما در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم که هوش مصنوعی چه کمک شایانی به سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در تصمیم‌گیری‌های مهم مالی و بورسی‌شان می‌کند. هوش مصنوعی نقش مهمی در آینده بازارهای مالی ایفا می‌کند. چنانچه سرمایه‌گذار، تحلیلگر، تریدر، محقق یا حتی صرفاً علاقه‌مند به موضوعات مالی هستید، یاد گرفتن مفهوم هوش مصنوعی و اینکه چگونه در بازارهای مالی و بورسی به کار می‌آیند، بسیار به دردتان خواهد خورد. بسیاری از محققان در حال ارتقای نمونه برنامه‌های خود برای پیش‌بینی بازار سهام هستند تا بتوانند نمونه‌ای ارائه دهند که پیش‌بینی دقیق و نزدیک به واقعیتی ارائه دهد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی Artificial Intelligence (AI) به معنی شبیه‌سازی هوش انسان در ماشین‌هایی ست که برنامه‌نویسی شده‌اند تا بتوانند شبیه انسان فکر کنند و اقدامات انسان را تقلید کنند. این اصطلاح به هرگونه ماشینی که ویژگی‌هایی مرتبط با مغز انسان ازجمله یادگیری و حل مسئله از خود نشان دهد، اطلاق می‌شود. مشخصه ایده آل هوش مصنوعی، قابلیت آن برای تصمیم‌گیری منطقی و انجام اقدامات عقلانی است که بالاترین میزان شانس برای رسیدن به هدف مشخص موردنظر را دارند.

بیشتر افراد در برخورد با عبارت هوش مصنوعی، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد روبات‌ها هستند، به این خاطر که فیلم‌ها و رمان‌های علمی تخیلی زیادی در مورد ماشین‌های انسان‌نمایی که باعث نابودی زمین می‌شوند، دیده‌اند اما باید بدانید که این موارد اصلاً به واقعیت نزدیک نیستند.

مفهوم هوش مصنوعی بر مبنای این اصل استوار است که هوش انسان را می‌توان به نحوی تعریف و مشخص کرد تا یک ماشین بتواند به‌سادگی آن را تقلید کرده و فرمان‌ها را، از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین، به‌خوبی اجرا کند. هدف هوش مصنوعی شامل یادگیری، استدلال و ادراک است، درست همانند مغز انسان.

همراه با پیشرفت تکنولوژی، معیارهای قدیمی‌ای که هوش مصنوعی را تعریف می‌کردند، از رده خارج شدند. برای مثال، ماشین‌هایی که توابع ساده را محاسبه کرده یا عکس نوشته را به متن تایپی تبدیل می‌کردند دیگر هوش مصنوعی را مجسم نمی‌کنند چراکه به یک ویژگی ذاتی و طبیعی کامپیوترها تبدیل شده‌اند و امروزه هوش مصنوعی برای عملکردهای پیچیده‌تری اطلاق می‌شود.

کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای کمک به صنایع مختلف متعدد، همواره در حال تکامل است. کاربردهای هوش مصنوعی بی‌پایان است. این فناوری را می‌توان در بخش‌ها و صنایع مختلفی به کار گرفت. یکی از این بخش‌ها، بازارهای مالی‌اند. برای مثال، هوش مصنوعی در سیستم بانکی برای تشخیص و اعلام فعالیت‌هایی مثل استفاده غیرمعمول از کارت‌بانکی یا مقادیر برداشت و سپرده هنگفت و غیرعادی از حساب و … به کار می‌رود و به کاهش کلاه‌برداری‌ها و جلوگیری از آن‌ها کمک می‌کند. کاربردهای هوش مصنوعی در بورس کمک کرده تا معاملات و تریدها ساده‌تر شود. این امر از طریق ساده‌تر ساختن پیش‌بینی و نیز تخمین عرضه، تقاضا و قیمت‌گذاری اوراق بهادار محقق گشته است.

هوش مصنوعی آینده معاملات سهام را شکل می‌دهد. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان میلیون‌ها داده را به‌سرعت تحلیل کرد و معاملات را در قیمت‌های بهینه انجام داد. با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی و افزایش دقتشان، می‌توان به کاهش کامل خطا و ریسک در معاملات و افزایش سودآوری آن‌ها امید داشت. با کمک ابزار هوش مصنوعی می‌توان به پیش‌بینی وضعیت بازار و قیمت و ارزش سهام‌ها پرداخت و بر اساس آن‌ها به معامله پرداخت.

برخی از تحلیلگران معتقدند بازار سهام یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌هایی‌ست که توسط بشر خلق شده و به خاطر پیچیدگی‌هایش به‌سادگی مغلوب تکنولوژی نخواهد شد. موفقیت درزمینه انجام معاملات بازار بورس و سهام، همانند هر زمینه دیگری، نیاز به تلاش سخت و تحقیقات گسترده دارد اما همه این‌ها وقتی‌که کمی چاشنی شانس به موقعیت افزوده شود به نتیجه عالی می‌رسد. بهترین تریدرها هم معاملات اشتباه بسیاری داشته‌اند و این نشان می‌دهد که اگر ما انسان‌ها نتوانسته‌ایم ذهن خود و قوانین حاکم بر بازار را رمزگشایی کنیم، آیا هوش مصنوعی شانسی برای این کار خواهد داشت؟

نتیجه‌گیری

دنیای اقتصاد و بازارهای مالی در حال پذیرش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. آینده از آن این تکنولوژی است و بسیار حائز اهمیت است که این فنّاوری را بفهمیم. هوش مصنوعی به آینده پیش‌بینی و مدل‌سازی بورس و بازارهای سهام کمک کرده و راه را برای درآمد بیشتر شما هموارتر می‌سازد. اگرچه باید در نظر داشت که قطعیت این پیش‌بینی‌ها فعلاً صد درصد نیست و ممکن است همراه با خطا باشد. اعتماد و تکیه کردن زیاد از حد بر نتایج حاصل از هوش مصنوعی ممکن است در مواردی باعث زیان مالی شما بشود؛ پس سرمایه‌گذاران باید حد تعادل و میانه‌ای را یافته و بر محور آن حرکت کنند و از هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن بهره ببرند. تصور اینکه پیشرفت هوش مصنوعی و ابزارهای آن در آینده چگونه قادر به پیش‌بینی کامل و دقیق بازار سهام و بورس خواهد بود، بسیار هیجان انگیز است. با درک کامل و عمیق نسبت به مسئله و استفاده مکرر از ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان به سودآوری در بورس و بازار سهام رسید.

https://www.investopedia.com/terms/a/artificial-intelligence-ai.asp

https://mc.ai/can-a-i-and-machine-learning-really-predict-the-stock-market/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست