شرکت‌های پیشرو در استفاده از هوش مصنوعی در بورس

folder_openاخبار فناوری
commentبدون دیدگاه
مقدمه

حتماً این روزها نام هوش مصنوعی را از این‌طرف و آن‌طرف شنیده‌اید و واکنش‌های بسیار متفاوتی در مورد آن دریافت کرده‌اید. بسیاری از مردم این سیستم علمی را تهدیدی برای بشریت در نظر می‌گیرند و با وحشت و تنفر از آن صحبت می‌کنند، اما برخی دیگر از کارایی‌های متنوع آن به وجد می‌آیند و دوست دارند بیشتر در مورد این سیستم هوشمند بدانند. اگر از قدرت بی‌اندازه این سیستم چشم‌پوشی کنید متوجه خواهید شد که هوش مصنوعی قادر است در بخش‌های بسیار گوناگونی به کمک ما انسان‌ها بیاید و ما را از دردسر نجات دهد. بورس که این روزها به یکی از محبوب‌ترین و داغ‌ترین بازارهای ایران بدل شده است، نمونه بسیار واضحی از سودمندی هوش مصنوعی است که به ما ثابت می‌کند این تکنولوژی عجیب چندان هم خطرساز نیست. در ادامه ما شما را به دنیای هوش مصنوعی در بورس خواهیم برد و شما را با شرکت‌های پیشرو در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

هوش مصنوعی در بورس چه کاری برای انجام دادن دارد؟

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) که با حروف اختصاری AI نیز شناخته می‌شود، شاخه‌ای بسیار گسترده از علوم کامپیوتر است که تمرکز اصلی آن روی ساخت ماشین‌های هوشمندی قرار دارد که می‌توانند امور نیازمند هوش انسانی را به‌صورت مستقل انجام دهند. هوش مصنوعی درواقع نوعی علم میان‌رشته‌ای با رویکردهای متفاوت است که توانسته با گسترش دو رویکرد یادگیری ماشینی (machine learning) و یادگیری عمیق (deep learning) تحولی عظیم در صنایع گوناگون ایجاد کند. بورس یکی از هزاران حوزه متأثر از پیدایش AI است که می‌توان با نگاهی به دنیای بورس کاربردهای متنوع آن را در این بازار شناسایی کرد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بورس عبارت‌اند از:

  • شکل‌دهی الگوهای خرید
  • انجام معاملات پیش‌بینی‌شده
  • افزایش سرعت معاملات
  • ایجاد امنیت و جلوگیری از سرقت اطلاعات مالی
  • مدیریت سبدهای مالی
هوش مصنوعی و یادگیری ماشین؛ آنچه بورس و تحلیل آن را متحول خواهد کرد

هوش مصنوعی و تکنولوژی زیرمجموعه آن، یعنی یادگیری ماشین، می‌توانند مشکلات حوزه بورس و معاملات را در ابعاد بسیار وسیع حل کنند. این مشکلات که اغلب در زمینه‌های بهینه‌سازی، تجزیه‌وتحلیل و پیش‌بینی بورس هستند به روش‌های گوناگونی تحت تأثیر قدرت AI و یادگیری ماشین قرار می‌گیرند:

  • شناسایی و تجزیه‌وتحلیل عوامل پیش‌بینی کننده قیمت سهام: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با استفاده از سیستم شبکه عصبی و چند روش یادگیری دیگر، فاکتورهای تعیین‌کننده قیمتی خاص را شناسایی و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. این فاکتورها که با نام عوامل پیش‌بینی کننده نیز شناخته می‌شوند، به AI و ماشین یادگیری کمک می‌کنند که پیش‌بینی بورس را به‌راحتی انجام دهند و قیمت سهام آینده را برایتان حدس بزنند.
  • تصمیم‌گیری بر اساس حقایق: معمولاً انسان‌ها از روی احساسات گوناگونی از قبیل ترس، اشتیاق، طمع، امید و… تصمیم‌گیری می‌کنند که این موضوع می‌تواند درزمینه بورس آسیب‌زا باشد. اما هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قادرند بر اساس حقایق تصمیم‌گیری کنند و همین موضوع به دلیل تکیه این سیستم بر واقعیات حاکم بر بورس، می‌تواند منجر به پیش‌بینی دقیق‌تر بورس شود.
  • تغییر الگوی به‌کارگیری نیروها: قطعاً AI و یادگیری ماشین به‌خودی‌خود نمی‌توانند تأثیر چشم‌گیری در فرایند تجزیه‌وتحلیل و پیش‌بینی بورس داشته باشند. برای پیش‌بینی بورس و تحلیل وضعیت بازار با توجه به واقعیات موجود به مهارت‌هایی ازجمله ریاضیات، برنامه‌نویسی و … نیاز است. بنابراین شرکت‌هایی که از این سیستم‌های هوشمند استفاده می‌کنند، از افراد متخصص در این زمینه کمک می‌گیرند و فرآیند تجزیه‌وتحلیل را با سرعت و دقت بالاتری انجام می‌دهند.
  • شبیه‌سازی سناریوهای ریسک: AI و ماشین یادگیری از بهترین ابزارهای موجود برای پیش‌بینی قیمت سهام هستند. این بهترین بودن مدیون پیش‌بینی بسیار دقیق ریسک و ایجاد سناریوهای ریسک نزدیک به واقعیت است. این موضوع به سهامداران و فعالان حوزه بورس کمک می‌کند تا تحلیل دقیق‌تری از وضعیت بازار داشته باشند و با جمع‌آوری داده‌های انبوه، پیش‌بینی بورس را به شکل صحیح‌تری انجام دهند و درنهایت به سود بیشتری دست پیدا کنند.
هوش مصنوعی؛ مافوق تحلیلگران در بورس

به‌طورکلی، هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و پردازش مکرر و سریع اطلاعات، مقادیر بسیار بالایی از داده‌های بازار بورس را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این کار باعث می‌شود تا نرم‌افزار AI به یادگیری الگوها یا ویژگی‌های موجود در هر داده بپردازد و بر اساس روش‌ها و رویکردهای گوناگون، آن‌ها را تحلیل کند و اطلاعات نهایی را در اختیار کاربران قرار دهد. به‌بیان‌دیگر AI با به‌کارگیری داده‌های گذشته بازار بورس و متغیرهای تعیین‌کننده، رفتار بازار و سهم‌های گوناگون را پیش‌بینی می‌کند. اما فعالیت AI به همین‌جا محدود نمی‌شود، این سیستم هوشمند، سرعت جست‌وجو در میان الگوریتم‌های مؤثر تجارت را افزایش می‌دهد و به‌این‌ترتیب مناسب‌ترین و کارآمدترین راهکار را به‌صورت خودکار برایتان پیدا می‌کند. درنهایت سیستم هوش مصنوعی با افزایش بازارها شانس شما را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای سودآور و دسترسی به بازارهای گوناگون افزایش می‌دهد و به این روش تولید سود می‌کند.

آن‌ها که یکه‌تازند…

شرکت‌های بسیاری در زمینه بورس و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تحول عظیمی در این بازار پرتلاطم ایجاد کرده‌اند. هر یک از شرکت‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، AI را به شیوه خاص خود به خدمت گرفته‌اند:

  • TRADING TECHNOLOGIES: این شرکت تکنولوژی‌های تجاری که در شیکاگو ایالات‌متحده واقع شده است، با خرید کمپانی Neurensic موفق به ایجاد یک پلتفرم AI قدرتمند شد که قادر به شناسایی الگوهای بسیار پیچیده تجاری در مقیاس عظیم و در میان چندین بازار است. این شرکت با استفاده از سیستم یادگیری ماشین امکان ارزیابی مداوم را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.
  • GREENKEY TECHNOLOGIES: یک شرکت شیکاگویی دیگر که با استفاده از قابلیت‌های AI از قبیل تشخیص گفتار و فناوری پردازش زبان طبیعی، برای مشتریان خود زمان می‌خرد و به‌راحتی موضوع موردنظر آن‌ها را از میان مکالمات، داده‌های تجاری و یادداشت‌ها بیرون می‌کشد. با پلتفرم اختصاصی این شرکت، متخصصان مالی می‌توانند با استفاده از AI به جداسازی داده‌ها، دسترسی به یادداشت‌ها، دیدن چشم‌انداز بازار و شرکت‌های جدید و محبوب در زمان حال بپردازند.
  • KAVOUT: شرکت آمریکایی کاووت در سیاتل ایالات‌متحده با تولید محصولی به نام K SCORE داده‌های عظیم بازار را پردازش می‌کند و مدل‌های پیش‌بینی متنوعی را برای رسیدن به بالاترین سهم بازار ارائه می‌دهد. این شرکت با کمک AI برترین سهام روز را بر اساس الگوریتم‌های پیشین شناسایی و معرفی می‌کند.
  • AUQUAN: شرکت انگلیسی آکوان واقع در لندن، کاربرد جدیدی از AI را برای استفاده در بورس ارائه می‌دهد. این شرکت با استفاده از تخصص دانشمندان داده برای تولید الگوریتم‌های کارآمد، فضای بورس را تبدیل به فضایی دموکراتیک کرده و به سهام‌داران اجازه می‌دهد تا بدون صرف هزینه اضافی از کمک دانشمندان داده خبره استفاده کنند.
  • EPOQUE: پلتفرم هوش مصنوعی این شرکت سوئیسی دارای سه موتور محرکه کاملاً اتوماتیک است: موتور استراتژی که به شناسایی و تحلیل معاملات بالقوه می‌پردازد، موتور سفارش که به ایجاد سفارش و انجام اقدامات عملیاتی مشغول است و درنهایت موتور منطقی که به مدیریت سفارشات فعال می‌پردازد و از تکنیک ماشین یادگیری برای بهبود عملکرد استفاده می‌کند.
  • SIGMOIDAL: سیگمودیال یک شرکت لهستانی است که در زمینه داده شناسی، ماشین یادگیری end-to-end و توسعه نرم‌افزارهای AI برای بازار سهام فعالیت دارد.
  • EQUBOT: تکنولوژی سرمایه‌گذاری اختصاصی ایکوبات وابسته به IBM با مرکزیت سانفرانسیسکو، AI را با یک صندوق فعال بورسی ترکیب کرده است. این سیستم با جمع‌آوری و پردازش داده‌های متنوع از سرتاسر جهان سرمایه‌گذاری را برای کاربران خود سیستماتیک کرده و درکی علت و معلولی از بازار، شرکت‌ها و نوع مدیریت مالی ایجاد می‌کند.
  • AITRADING: استارتاپ انگلیسی AITRADING با ایجاد «اکوسیستم تجاری»، با ترکیب هوش مصنوعی و جامعه بورس به بررسی بازارها و شناسایی فرصت‌های مناسب می‌پردازد و به‌این‌ترتیب درآمدتان را افزایش می‌دهد.
  • TRADE IDEAS: این شرکت آمریکایی واقع در سان دیگو با طرح ایده‌ای خلاقانه و تولید پلتفرم AI ربات تاجر به نام «هولی»، ده‌ها الگوریتم تجاری را تبدیل به میلیون‌ها سناریوی تجاری می‌کند تا احتمال برد و سودآوری را افزایش دهد.
  • IMPERATIVE EXECUTION INC.: این شرکت آمریکایی واقع در استمفورد، با بهره‌گیری از فعالان بازار سهام، تحلیل‌گران حرفه‌ای و مهندسین کارکشته و همچنین محصول IntelligentCross خود، به ایجاد یک معامله تجاری کارآمد دامن زده است و از AI در بهبود کیفیت تجارت سهام ایالات‌متحده استفاده کرده است.

هوش مصنوعی در بورس: مأموری معتمد یا بزرگ‌نمایی علمی

موضوعی که همواره ذهن بسیاری از فعالان بازار بورس و سهام را به خود مشغول می‌کند، قابل‌اعتماد بودن AI در انجام معاملات بورسی است. بااینکه AI تنها یک نرم‌افزار ساخته دست انسان است و به نظر می‌رسد که می‌تواند پر از اشکالات ریزودرشت باشد، اما واقعاً این‌گونه نیست و شما می‌توانید به این سیستم هوشمند ساخت بشر اطمینان کنید. همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره کردیم، AI به‌طور ممتد به پردازش داده‌های بازار می‌پردازد و الگوی حرکت سهم‌های گوناگون را به خاطر می‌سپارد. به‌این‌ترتیب با بررسی رفتار بازار بهترین و منطقی‌ترین راه‌حل را به شما پیشنهاد می‌دهد. کافی است داده‌های صحیحی را در اختیار این نرم‌افزارهای هوشمند قرار دهید تا از دقت و کیفیت آن بهره‌مند شوید.

هوش مصنوعی در بورس: خلق جهانی نو یا شکستی فجیع

با استقبال بی‌اندازه سهامداران و شرکت‌های معاملاتی بزرگ از AI به نظر می‌رسد که این سیستم هوشمند در آینده‌ای نه‌چندان دور وظیفه انجام اغلب معاملات بورسی را بر عهده خواهد گرفت. هوش‌های مصنوعی سرعت بسیار بالایی را در اختیار سهام‌داران قرار می‌دهند و دقت و قدرت بالای آن در انجام محاسبات و پردازش داده‌های بسیار عظیم در کسری از ثانیه توجه بازارهای سهامی همچون وال‌استریت را به خود جلب کرده‌اند. البته هوش‌های مصنوعی به‌تنهایی قادر به در دست گرفتن بازار سهام نیستند و به دلیل پیچیدگی بیش‌ازحد بورس، همواره به حضور یک یا چند انسان متخصص نیاز دارند. اما می‌توان گفت که آینده بازار بورس با AI گره خورده است.

آنچه در آخر باید بدانید…

بازار بورس همیشه یکی از جذاب‌ترین و درعین‌حال گیج‌کننده‌ترین بازارهای موجود در جهان بوده است. در این میان کسی برنده است که بتواند رفتار سهم‌های گوناگون را به‌دقت بررسی و با انجام محاسبات دقیق وضعیت سهم موردنظر را در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی کند. اما پیش‌بینی بورس، رفتار بازار و سهم‌های متنوع به زمان بسیار زیاد و ابزارهای محاسباتی قابل‌اطمینان نیاز دارد و انجام مراحل گوناگون آن از عهده هرکسی برنمی‌آید. به همین خاطر AI پا به عرصه بورس گذاشت تا با ایجاد الگوهای تجاری کارآمد و انجام محاسبات منطقی و احساسی و پیش‌بینی بازار، کار را برای تمامی فعالان این حوزه ساده‌تر کند. شرکت‌های بسیاری با ارائه پلتفرم‌های AI گوناگون بورس را برای سرمایه‌گذاران تبدیل به فضایی قابل پیش‌بینی کرده‌اند، بااین‌حال اگر می‌خواهید برای موفقیت در بورس به AI تکیه کنید، به یاد داشته باشید که یک هوش مصنوعی با تمام دقت و سرعتش نیازمند تخصص و داده‌های حقیقی از افراد حقیقی است.

سئوالات متداول
  • برترین ارائه‌دهنده خدمات هوش مصنوعی در جهان کدام برند است؟

IMB برترین تولیدکننده نرم‌افزارهای AI در جهان است که بخشی از تولیدات خود را به بازار بورس اختصاص داده است.

  • آیا می‌توان روی AI سرمایه‌گذاری کرد؟

بله! اگر نمی‌خواهید از این فناوری در افزایش سود سهام خود کمک بگیرید می‌توانید روی شرکت‌های ارائه دهنده AI سرمایه‌گذاری کنید و از سود بی‌اندازه آن بهره‌مند شوید.

  • آیا تجارت AI سودآور است؟

AI به‌خودی‌خود یک سیستم علمی است که می‌تواند برای رسیدن به حداکثر سود در بازار سهام کمک‌کننده باشد. بنابراین در صورت استفاده از پلتفرم‌های AI و ارائه داده‌های معتبر قطعاً به سود خواهید رسید.

منابع:

https://builtin.com/artificial-intelligence

https://builtin.com/artificial-intelligence/ai-trading-stock-market-tech

https://www.forbes.com/sites/forbesdallascouncil/2019/04/15/artificial-intelligence-in-stock-market-investing-is-it-for-you/

https://blog.quantinsti.com/artificial-intelligence-machine-learning-trading/

https://www.sas.com/en_us/insights/analytics/what-is-artificial-intelligence.html#howitworks

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست