سقوط بازار سهام

folder_openاخبار فناوری, اطلاعات عمومی
commentبدون دیدگاه

سقوط بازار سهام، افت سریع و غالباً پیش بینی نشده قیمت سهام است. سقوط بورس سهام می‌تواند عوارضی از یک واقعه فاجعه بار بزرگ، بحران اقتصادی یا سقوط حباب سوداگری طولانی مدت باشد. وحشت عمومی ارتجاعی در مورد سقوط بورس سهام نیز می‌تواند سهم عمده‌ای در آن داشته باشد، و باعث ایجاد وحشت فروشی می‌شود که قیمت‌ها را حتی بیشتر کاهش می‌دهد.
سقوط‌های مشهور در بورس سهام شامل این موارد است: در سالهای 1929 رکود بزرگ، دوشنبه سیاه 1987، ترکیدن حباب دات کام در سال 2001، بحران مالی 2008 و پاندمی کرونا COVID-19 2020.


درک سقوط بازار سهام
اگرچه آستانه خاصی برای سقوط در بورس وجود ندارد، اما به طور کلی در طی چند روز، افت ناگهانی دو رقمی شاخص سهام به حساب می‌آید. سقوط بازار سهام اغلب تأثیر قابل توجهی در اقتصاد دارد. فروش سهام پس از افت ناگهانی قیمت‌ها و خرید بیش از حد سهام با حاشیه قبل از یکی، دو متداول‌ترین روش سرمایه گذاران برای از دست دادن پول در هنگام سقوط بازار است.
سقوط مشهور بازار سهام ایالات متحده شامل سقوط بازار در سال 1929، که ناشی از سقوط اقتصادی و فروش وحشت و رکود بزرگ بود و دوشنبه سیاه (1987)، که عمدتاً ناشی از وحشت سرمایه گذاران بود.
یک سقوط بزرگ دیگر در سال 2008 در بازار مسکن و املاک و مستغلات رخ داد. مشخص شد که معاملات با فرکانس بالا دلیل سقوط بسیار سریع است که در ماه مه 2010 رخ داد و چند تریلیون دلار از قیمت سهام را از بین برد و منجر به آن شد که اکنون از آن به عنوان رکود بزرگ یاد می‌کنیم.
در مارس 2020، بازار سهام در سراسر جهان به دلیل ظهور یک بیماری همه گیر ویروس کرونا ویروس COVID-19 سقوط کرد.


جلوگیری از سقوط بازار سهام:
از زمان سقوط سالهای 1929 و 1987، محافظت‌هایی برای جلوگیری از سقوط در اثر فروش وحشتناک دارایی‌های سهامداران انجام شده است. این ضمانت‌ها شامل محدودیت‌های معاملاتی یا قطع کننده مدار است که به دلیل ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از سقوط بیشتر آن، از انجام هرگونه فعالیت تجاری برای مدت زمانی خاص پس از کاهش شدید قیمت سهام جلوگیری می‌کند.
به عنوان مثال، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) مجموعه‌ای از آستانه‌ها را برای محافظت در برابر تصادفات در نظر گرفته است. آن‌ها توقف معاملات را در کل بازار سهام و اختیارات طی یک افت شدید بازار که با کاهش یک روزه شاخص S&P 500 اندازه گیری می‌شود، فراهم می‌کنند.
اگر شاخص S&P 500 در مقایسه با قیمت بسته شدن روز گذشته این شاخص کاهش یابد، می‌توان یک توقف تجاری در سطح بازار را ایجاد کرد.
محرک‌ها توسط بازارها در سه آستانه قطع کننده مدار – 7٪ (سطح 1)، 13٪ (سطح 2) و 20٪ (سطح 3) تعیین شده‌اند.
افت بازار که باعث قطع شدن مدار سطح 1 یا سطح 2 بعد از 9:30 صبح ET و قبل از 3:25 بعد از ظهر می‌شود. ET معاملات در سطح بازار را به مدت 15 دقیقه متوقف خواهد کرد، در حالی که افت مشابه بازار سهام در ساعت 3:25 بعد از ظهر یا بعد از آن است ET تجارت در سطح بازار را متوقف نخواهد کرد.
کاهش بازار که باعث قطع کننده سطح 3 شود، در هر زمان از روز معاملاتی، معاملات بازار را برای بقیه روز معاملات متوقف خواهد کرد.
سقوط بازار سهام ارزش سرمایه گذاری در سهام را از بین می‌برد و بیشتر برای کسانی که به بازدهی بازنشستگی متکی هستند، ضرر دارد. اگرچه سقوط قیمت سهام می‌تواند طی یک روز یا یک سال اتفاق بیفتد، اما سقوط اغلب با رکود اقتصادی یا افسردگی همراه است.

محافظت از غوطه وری:
بازارها همچنین می‌توانند توسط اشخاص بزرگی که مقادیر زیادی سهام خریداری می‌کنند، تثبیت شوند، و این یک نمونه برای معامله گران فردی است و فروش وحشت را مهار می‌کند. با این حال، این روش‌ها نه تنها اثبات نشده‌اند، بلکه ممکن است مؤثر نباشند. در یک مثال معروف، هراس سال 1907، افت 50 درصدی سهام در بازار سهام نیویورک باعث وحشت مالی شد که تهدید به سقوط سیستم مالی بود، جی پی مورگان، سرمایه دار و سرمایه گذار مشهور، بانکداران نیویورک را متقاعد کرد که وارد عمل شوند و از سرمایه‌های شخصی و نهادی خود برای ایجاد بازارها استفاده کنند.

https://www.investopedia.com/terms/s/stock-market-crash.asp

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست