درک درست از هوش مصنوعی

folder_openاخبار فناوری
commentبدون دیدگاه

وقتی بیشتر افراد اصطلاح هوش مصنوعی را می‌شنوند، اولین چیزی که معمولاً به آن فکر می‌کنند ربات‌ها است. این به این دلیل است که فیلم‌ها و رمان‌های با بودجه کلان داستان‌هایی در مورد ماشین‌آلات شبیه به انسان می‌بافند که ویرانگر زمین هستند. اما هیچ‌چیز فراتر از حقیقت نیست.
هوش مصنوعی بر این اصل استوار است که هوش انسان را می‌توان به‌گونه‌ای تعریف کرد که یک ماشین به‌راحتی از آن تقلید کرده و وظایفی را انجام دهد، از ساده‌ترین‌ها تا کارهای حتی پیچیده‌تر. اهداف هوش مصنوعی شامل یادگیری، استدلال و ادراک است.

با پیشرفت تکنولوژی، معیارهای قبلی که هوش مصنوعی را تعریف می‌کردند منسوخ می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، ماشین‌هایی که توابع اساسی را محاسبه می‌کنند یا متن را از طریق شناسایی شخصیت بهینه تشخیص می‌دهند، دیگر به‌عنوان تجسم هوش مصنوعی در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا این عملکرد اکنون به‌عنوان یک عملکرد ذاتی رایانه پذیرفته شده است.
هوش مصنوعی به‌طور مداوم در حال پیشرفت است تا از صنایع مختلف بهره‌مند شود. ماشین‌ها با استفاده از رویکرد میان‌رشته‌ای مبتنی بر ریاضیات، علوم کامپیوتر، زبانشناسی، روانشناسی و موارد دیگر ترسیم می‌شوند.
الگوریتم‌ها اغلب نقش بسیار مهمی در ساختار هوش مصنوعی دارند، جایی که الگوریتم‌های ساده در برنامه‌های ساده استفاده می‌شوند، درحالی‌که پیچیده‌ترها به قاب‌بندی هوش مصنوعی قوی کمک می‌کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی:
برنامه‌های کاربردی برای این نوع هوش بی‌پایان هستند. این فناوری را می‌توان در بسیاری از بخش‌ها و صنایع مختلف به کاربرد. این نوع هوش در صنعت مراقبت‌های بهداشتی برای دوز داروها و درمان‌های مختلف در بیماران و همچنین اقدامات جراحی در اتاق عمل در حال آزمایش و استفاده است.
از دیگر نمونه‌های ماشین‌های دارای هوش مصنوعی می‌توان به رایانه‌هایی اشاره کرد که شطرنج و اتومبیل‌های خودران بازی می‌کنند. هر یک از این ماشین‌ها باید عواقب هر عملی را که انجام می‌دهند بسنجد، زیرا هر عملی بر نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارد. در شطرنج، نتیجه نهایی بردن بازی است. برای اتومبیل‌های خودران، سیستم رایانه‌ای باید تمام داده‌های خارجی را حساب کند و آن‌ها را محاسبه کند تا به‌گونه‌ای عمل کند که از برخورد جلوگیری کند.
هوش مصنوعی در صنعت مالی نیز کاربردهایی دارد، جایی که از آن برای شناسایی و پرچم گذاری فعالیت در امور بانکی و مالی مانند استفاده غیرمعمول کارت بدهی و سپرده‌های حساب بزرگ استفاده می‌شود، همه این‌ها به بخش کلاه‌برداری بانک کمک می‌کنند. از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی برای کمک به ساده‌سازی و تجارت آسان‌تر نیز استفاده می‌شود. این کار با تخمین آسان‌تر عرضه، تقاضا و قیمت‌گذاری اوراق بهادار انجام می‌شود.

طبقه‌بندی هوش مصنوعی:
هوش مصنوعی را می‌توان به دودسته مختلف تقسیم کرد: ضعیف و قوی. مدل ضعیف مجسم سیستمی است که برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. سیستم‌های AI ضعیف شامل بازی‌های ویدیویی مانند مثال شطرنج از بالا و دستیاران شخصی مانند Alexa و Siri اپل است. شما از دستیار سالی می‌پرسید، این پاسخ برای شما جواب می‌دهد.
سیستم‌های هوش مصنوعی قوی، سیستم‌هایی هستند که وظایفی را شبیه به انسان انجام می‌دهند. این‌ها معمولاً سیستم‌های پیچیده و پیچیده‌تری هستند. آن‌ها برای رسیدگی به شرایطی برنامه‌ریزی‌شده‌اند که ممکن است لازم باشد بدون نیاز به دخالت شخص، مشکل را حل کنند. این نوع سیستم‌ها را می‌توان در برنامه‌هایی مانند اتومبیل‌های خودران یا در اتاق‌های عمل بیمارستان مشاهده کرد.
ملاحظات خاص
از همان آغاز، هوش مصنوعی موردتوجه دانشمندان و مردم قرار گرفته است. یکی از موضوعات رایج این ایده است که ماشین‌ها آن‌قدر توسعه خواهند یافت که بشر قادر به ادامه کار نخواهد بود و آن‌ها خودبه‌خود حرکت می‌کنند و خود را با سرعت نمایی دوباره طراحی می‌کنند.
دیگر اینکه ماشین‌ها می‌توانند حریم خصوصی افراد را هک کرده و حتی عملیات مسلحانه داشته باشند. بحث‌های دیگر در مورد اخلاق هوش مصنوعی و اینکه آیا سیستم‌های هوشمند مانند ربات‌ها باید با حقوق یکسان انسان‌ها برخورد کنند، بحث می‌کنند.
اتومبیل‌های خودران نسبتاً بحث‌برانگیز بوده‌اند زیرا ماشین‌های آن‌ها معمولاً برای کمترین خطر ممکن و کمترین تلفات طراحی شده‌اند. اگر سناریوی برخورد هم‌زمان با یک نفر یا شخص دیگر ارائه شود، این خودروها گزینه‌ای را محاسبه می‌کنند که کمترین میزان خسارت را به بار آورد. مسئله بحث‌برانگیز دیگری که بسیاری از افراد در مورد هوش مصنوعی دارند این است که چگونه ممکن است بر اشتغال انسان تأثیر بگذارد. با توجه به اینکه بسیاری از صنایع به دنبال خودکارسازی مشاغل خاص با استفاده از ماشین‌آلات هوشمند هستند، این نگرانی وجود دارد که افراد از نیروی کار بیرون رانده شوند. اتومبیل‌های خودران ممکن است نیاز به تاکسی و برنامه‌های تقسیم ماشین را برطرف کنند، درحالی‌که تولیدکنندگان به‌راحتی کار انسان را با ماشین جایگزین می‌کنند و مهارت‌های مردم را منسوخ می‌کنند.

اما درنهایت نکته مهمی که انواع کارکردهای هوش مصنوعی دارد کمک به انسان برای بالا بردن کیفیت زندگی است. مهم نیست این خدمات از نوع تصمیم‌گیری یا سرگرمی باشد آنچه آینده نزدیک نوید می‌دهد بهبود شرایط پیچیده تصمیم‌گیری و مشکلات پیرامون زندگی بشر در گذشته و کاهش مخاطرات حاصل از زندگی مدرن است.

https://www.investopedia.com/terms/a/artificial-intelligence-ai.asp

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست